söndag 24 maj 2009

En liten söndagssväng ut till Norrviken....


Söndag eftermiddag. Läge för en sväng ut till Norrviken för att titta till "min" rabatt. Inte kan den klara sig tills jag ska dit "på riktigt" på praktiken v 27!
Först av allt måste jag ju kolla näsduksträdet. Jo, det blommar fortfarande! Och blir bara vackrare hela tiden....


Strax intill doftar det helt bedövande. Det är buskpionerna som slagit ut. Inte nog med doften - de är helt underbart vackra också....



Förut var den här allén en enda lång passage för att ta sig fram till där det roliga började, vid Barockträdgården ungefär. Men nu - nu stannar folk till hela tiden och tittar och funderar och (kanske) beundrar. Det finns ju 32 olika rabatter att studera här. De är sinsemellan väldigt olika, dessutom är några nästan klara medan andra ser ut att vara knappt påbörjade. Både kvällar och helger kan man se elever stå och jobba med sina rabatter....

Nu börjar man kunna ana min tanke bakom temat "Fjärilsdröm". Runt trädet har jag sått en äng av allehanda fjärilsdragande växter, som lövkoja, rosenskära, gurkört, reseda, praktvädd, snokört, ageratum, facelia och mycket mer... En del har grott redan men inte allt, så fiberduken åker på ett tag igen. I trädet ska det sedan hänga små "fjärilsbad". Det ska stå en kruka med en rejäl rugge nässlor i en hörna nånstans också.

Och ifall nu inte fjärilarna fattar vinken har jag placerat hit en fjäril i jätteformat, för säkerhets skull. =). Den består av tagetes, heliotrop och en murken pilstam. Lite häftigt är det med skotten på stammen - det ser ut som om fjärilen är hårig. Nu väntar jag bara på att allting ska växa till sig.
Fortfarande är det några veckor kvar innan rabatterna ska vara i toppform. Vid midsommar börjar omröstningen hos besökarna, sedan har de tid på sig fram till mitten av augusti att rösta fram den vackraste/intressantaste rabatten. Det lär inte bli lätt....

Vi får hoppas att Anna-Stina är klar med sin tills dess. Hon har den i särklass mest ambitiösa rabatten, och har nu till och med börjat hyra in folk... Den ihopsnickrade ställningen längst bort ska föreställa en klaviatur, och där kommer det snart svarta och vita tangenter i form av växter. Spännande!

1 kommentar:

  1. Häftigt med fjärilen du planterat! Måste se till så att vi hinner en runda ditupp! Jag har sagt det så länge men det är verkligen häcken full här nu! Så snart studenten är avklarad lugnar det förhoppningsvis ner sig igen. Hoppas vi hinner dit och kan rösta / gittan

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)