söndag 8 mars 2009

Öppet hus på Norrviken 7/3

I lördags var det Öppet Hus på vår utbildning. Ett 60-tal personer var på plats för att hämta broschyrer och ansökningsblanketter, prata med oss och lärarna, och äta av den goda soppan och brödet som det bjöds på.
Vi var några stycken elever som var på plats för att beskära päronträden, men också för att finnas till hands för att svara på frågor. Och mycket frågor blev det…

Det blev en dag med mycket snack och lite verkstad som man brukar säga. Men den här gången var det helt ok ! Jag hoppas alla som var på plats var nöjda med informationen vi delade med oss av, och att det kommer in riktigt många ansökningar.


Rådgivning på hög nivå

Den absolut vanligaste frågan vi fick var om betygen. Men betygen är faktiskt helt oväsentliga. Man måste ha ett slutfört gymnasium (eller motsvarande KomVux), och man måste ha jobbat minst 3 år. Det räcker för att bli behörig för att söka. Urvalet sker helt och hållet på det personliga brevet och intervjun man blir kallad på i mitten på maj. I brevet bör man skriva om sina erfarenheter, sina drömmar och planer för framtiden, och varför man vill gå på utbildningen. Eftersom de inte vill att folk ska hoppa av lägger de stor vikt vid att ”rätt” personer ska bli utvalda.

En annan vanlig fråga var om förkunskaperna. Man måste inte ha jobbat med trädgård förut. Tvärtom, bara 3 av 34 i vår klass har gjort det, så de är verkligen i minoritet. Du måste inte heller ha en jättestor trädgård eller ens balkong. Men naturligtvis ska du ha ett stort intresse av trädgård och växter. Och ju mer du redan kan, desto mindre behöver du förstås lära dig…

Något som däremot är viktigt är tillgång till dator. All information går ut via mail eller en speciell portal som vi loggar in på, dessutom är det mycket pluggande och redovisningar på datorn. Word eller liknande ordbehandlingsprogram behövs, och PowerPoint är ett plus. (Men det spelar ingen roll om du har Mac eller PC.)

Kolla, här gör de reklam för min blogg!


Har du fler frågor går det naturligtvis bra att besöka oss på mässan i helgen. Jag har fortfarande inte fått vårt monternummer, men ni hittar oss säkert ändå. Vi kommer att ha en rejält stor monter, så vi syns nog! Förutom info om utbildningen kommer vi att ha rådgivning, lotteri och försäljning av både växter och fröer. Välkomna dit! (Jag kommer att vara på plats under söndagen, för den som vill ha ett ansikte på människan bakom bloggen.)

************************
Kommentar i förra bloggen:

Vad kul att dom gör reklam för din blogg! Det är ju toppen att du skriver om utbildningen...vad bra att dom har förstått det! Ha det bra!
/ Irene
**************************************************************
Visst är det kul! Men sedan de frågade har jag ju fått tänka lite extra på vad jag skriver här =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-08 klockan 22:54
IreneL - 21:44 - 2009-03-08


Då var ni ju två bloggare där...och inte visste om varandra misstänker jag..ninniwahr skrev om ett besök på Norrviken tidigare idag.. Ja jag vete sjutton om jag kommer ha råd att plugga lngre...Arla har sänkt mjölkpriset..igen!! Det blir kanske till att söka jobb på riktigt istället..suck!! Men...man kan ju söka iallafall..ifall att...mjölkpriset kan ju gå upp också...men fan tro´t.. **************************************************************
Visst var vi två bloggare - jag och Joels =). Ninniwahr visste jag däremot inte om. Men det var ganska kul att flera stycken faktiskt frågade efter mig! Jag är en kändis! =) Tesa - när har mjölkpriset någonsin gått upp? Det har bara gått ner så länga jag kan minnas...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-08 klockan 22:56
Tesa - 22:45 - 2009-03-08


Åhhh... Jag var allt lite sugen på att åka upp på Öppethusdagen.. men det blev inte så.. jag är himla sugen att börja den där utbildningen.. men för feg... för gammal.. och för feg!! Man byter inte bort en fast lön mot..??? Nä.. Gör man inte när man precis har köpt hus.. o har 7 miljoner av planer för trädgården.. Men.. jag SKULLE ändå vilja.... **************************************************************
Jag tror varken du är för feg eller för gammal. Men du har rätt i att det är en ekonomisk fråga. Man måste veta att man klarar sig på att leva på motsvarande halva lönen under två år. Själv sa jag upp mig när jag började plugga, så det är fritt fall =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-09 klockan 08:59
Lottelis - 23:58 - 2009-03-08


Nå har alla växter kommit upp så du kan göra dig skuldfri på mässan...? vadroligt det lät med öppet hus - jag vill plugga igen - det är så himla skoj. Vi var bjudna på 3 olika kals denna helg så det var lite mycket. Kram till dig,
MB
Denna helgen som kommer skall jag gå fotokurs någonstans mot Höör. Ps. Och skulle du få lite plantor över kommer jag till sommaren och köper dem... **************************************************************
Av de 83 (!) sorters fröerna jag lyckats få ihop i år har jag inte sått mer än knappt 1/3 än, så det är inte så mycket som grott. Jag har ju inget växthus så jag kan inte så för tidigt. Men till sommaren finns det säkert en hel del för dig här - välkommen! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-09 klockan 08:58
Mariaberg - 08:53 - 2009-03-09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)