torsdag 26 mars 2009

Ett gott dagsverke








Två hela dagars arbete med att köra röjmotorsåg och dra ris känns i hela kroppen. Många muskler som jag inte visste fanns gör sig påminda, och både händer och ansikte ser ut som om jag gått i närkamp med en ilsken katt. Men vi har haft en otrolig tur med vädret, och så underbart skönt att få vara ute och jobba! Extra trevligt när man ser att det faktiskt ger resultat...






Vi har varit fyra grupper som har varit ute och jobbat. I övre delen av vattenträdgården, nedre delen av vattenträdgården, nedre delen av Japanska trädgården och så min grupp då, i bokbacken bakom äppelodlingen/lekplatsen. Tyvärr har jag inga bilder från de övriga gruppernas jobb - mina trötta ben orkade inte ta mig dit nu i eftermiddag. Kanske kan jag råda bot på det under nästa vecka...





Bokbacken har lämnats att utvecklas fritt under många år, så här fanns en cirka 15 meter bred remsa längs bäcken med rejält med sly. Framför allt björk, björnbär, kaprifol, ask, hassel, fläder, nypon och en del annat. Särskilt kaprifolen har vi svurit över riktigt rejält - det har varit rena djungeln med tumstjocka lianer lindade runt trädkronor, stammar - och våra fötter... Grrr ....




Efter två dagars röjande är vi tyvärr inte helt klara, men det vi gjort är vi riktigt nöjda med. Vi har med flit enbart sparat enstaka vackra träd eller buskage, för det underbara med den här bokbacken är just den ljusa öppna ytan. Nästa gång vi går vår runda uppe på åsen kommer vi att ha fri sikt ända ner i parken!





Planeringen för Norrviken säsongen 2009 går vidare. Igår hade vi ett möte med våra handledare, den nye krögaren och Catti som är anställd projektledare på Norrviken. Jag kan redan nu meddela några nyheter för säsongen.






  • Den här säsongen finns det en riktig restaurang på Norrviken. Plastförpackade mackor och gammalt kaffe är alltså ett minne blott.... Bakom det lite kryptiska namnet Era 10:3 döljer sig Ulrika och Tobias Millqvist. Tobias var med i Årets Kock 2007 och 2008, och har under några år jobbat på Hotell Kattegatt i Torekov. De lovar att bjuda på riktigt förstklassig mat, och mycket av det som tillagas i köket kommer att odlas (av oss) ute i trädgåden! Vinterträdgården, dvs matsalen, kommer att få en rejäl uppfräschning så det blir inbjudande och trevligt att sitta där för att njuta av den härliga maten.




  • Vi elever kommer att hålla guidade turer i trädgården. Exakt upplägg är inte framdiskuterat än, men jag personligen tänker mig 1-2 turer varje dag under helger och högsäsong. Kanske mer. Vi kommer dels att berätta om Norrvikens historia, dels informera om växterna på plats. Carl Abelin själv, Rudolf Abelins barnbarn, kommer att hålla i vår guideutbildning. Det här är något jag ser fram emot jättemycket - jag tror att det kommer att bli utmanande och roligt att träffa besökarna, och tänk så mycket jag kommer att lära mig själv på kuppen! Men som sagt, upplägget är inte beslutat än.




  • Det blir hela tiden lite överskott av växter, både i odlingarna och när perenner ska delas / flyttas. Vi tänker försöka sälja dessa på plats - Växter från Norrviken till salu! Inte heller det upplägget är klart. Men jag vet att många har frågat efter att kunna köpa växter härifrån, så jag hoppas det ska kunna fungera. Kanske kan vi även sälja egenodlade tomater och grönsaker (om inte köket tar allt förstås... )




  • Några andra projekt som kommer att synas tydligt ute i parken är också på gång - men jag måste ju spara några överraskningar tills ni kommer hit!

    Boka in de här två datumen:
    Trädgårdsrundan 5-7 juni.
    Skördefest 12 september.
    Vi elever kommer att finnas på plats för guidning och försäljning och kanske lite jippon dessutom.





Imorgon fredag är det hemstudier/projektarbete. Min grupp kommer att börja röja i Kryddträdgården för att bereda plats för de nya spännande växter vi ska plantera in. Men själv kommer jag att sitta på tåget till Stockholm, för jag ska gå på Älvsjömässan och förhoppningsvis träffa en massa trevliga bloggare och andra som jag lärt känna genom olika trädgårdsforum. De fyra timmarnas tågresa upp till Stockholm kommer jag att ägna åt min egen rabattplanering, plus att skriva en text om oss trädgårdsmästarelever som ska läggas ut på Norrvikens hemsida. Tur det finns bärbara datorer!







************************
Kommentar i förra bloggen:



Hej! Kul att du tittade in på min blogg och tack för beskärningstipsen, har hört lite det där om JAS, får väl prova det nästa gång såg och sekatör ska fram. Det blev fint efter er röjning i bokskogen. Låter mysigt på ert fik på Norrviken. Får bli ett besök när man har vägarna däråt. ; )
Birgitta **************************************************************
Jag ger gärna fler tips om både beskärning och annat =). Du är välkommen till Norrviken när som helst!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-30 klockan 21:56
biglinda - 08:42 - 2009-03-27


Oj, vilken tur ni är många i klassen....Men det kommer säkert bli snyggt när ni fått bort allt riset..... Hoppas du får en trevlig helg i Stockholm o att mässan ger lite inspiration inför vårens planering. Ha dé himla gôtt i vimlet


NinaVästerplana
**************************************************************
Ja, jag hoppas vi får tid att göra klart. När man ser det nu på lite avstånd blev det faktiskt väldigt bra! Jag hade väldigt trevligt på mässan i Stockholm. Läs mer på min andra blogg http://gronafunderingar.blogspot.com/
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-30 klockan 21:58
ninah - 13:25 - 2009-03-27


Vad glad jag blev......att läsa vad som planeras för Norrviken. Som jag berättat tidigare så blev vi ju väldigt besvikna på vårt besök i somras, en bidragande del var just det här med "restaurangen" som var under all kritik. Verkar väldigt trevlig, det nya upplägget! Tänk om man fick en skock "elever" att röja upp slyet vi har på yttertomten. Men gubben har i alla fall kommit så långt att han köpt en röjsåg, så nu är det bara att hålla tummarna!
/Trevlig helg - Susie
**************************************************************
Jag hoppas du ger Norrviken en ny chans! Jag lobbar för fullt för att alla ska få upp ögonen för vilken skatt detta är (eller borde vara iaf...) Att köra röjsåg var jättekul, även om man fick lite träningsvärk. Vill inte gubben kan ju du köra! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-30 klockan 21:59
Stjarnarve - 18:07 - 2009-03-27


Din blogg är bäst Du skriver medryckande och tar fantastiska bilder, bara så du vet. Tänk om lilla jag hade varit ute och röjt i trädgården lite oftare. Istället för att flänga land o rike runt. Men nu är det bara tre veckor till semester och sen så är det en månads hårt knog till innan jag håller sommaruppehåll. Om ett par veckor så kommer jag ner till er igen för lite entreprenörsteknik och kalkyleringskurs. Men först ska jag en sejour till norrland, Vindeln och härnösand.
många hälsningar claes-anders
**************************************************************
Tack snälla Claes-Anders. Vad kul att du har tid att läsa min blogg - och att du gillar den! Sånt värmer... Jag börjar bli väldigt sugen på att starta eget nu, så det ska bli intressant att höra din föreläsning om entreprenörsskap, kalkylering och prissättning. Men först blir det Starta-eget-kurs på onsdag! (Du får gärna blogga lite mer du också...)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-30 klockan 22:02
Anonym - 21:46 - 2009-03-30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)