lördag 4 juli 2009

Dags att rösta!

Alla 32 rabatterna är nu inlagda här på bloggen! Det gick lite fortare än jag trodde att lägga in dem - men å andra sidan har jag inte hunnit med så mycket annat heller den här veckan...



Nu drar alltså omröstningen igång. Ni röstar genom att skriva en kommentar till just den rabatten ni tycker ska vinna. Det finns ingen begränsning på hur många ni kan rösta på - däremot godkänner jag bara en röst per rabatt (per person). Sista chansen att rösta är den 17 augusti, samma datum som den ordinarie omröstningen avslutas. Bland de som röstat på den vinnande rabatten kommer jag att dra minst en vinnare, som kommer att få något Norrvikenrelaterat i pris. Vad är ännu inte helt klart - jag återkommer. Du får rösta anonymt - men då kan du ju inte vinna.....

Som ni har sett är standarden på rabatterna väldigt olika, och jag tänkte att jag skulle förklara lite varför det är så.


  • Vi fick en budget på 25:-/kvm att röra oss med. Det innebar därför frösådd för de flesta av oss fattiga studenter, annars hade det blivit väldigt glest med plantor. Några har öppnat plånboken och lagt ut rejäla summor själva för att få tag i bättre växter, andra har lyckats skaffa sponsorer. I några fall är växterna lånade och ska lämnas tillbaka i höst. Detta gör att växtmaterialet är väldigt ojämnt i de olika rabatterna.


  • Vi fick veta alldeles för sent att vi skulle göra detta. Första veckan i april drog vi igång planeringen - och många växter skulle varit sådda redan i februari för att hinna bli klara i tid.

  • Förra året växte det gröngödsling i alla rabatter. Den tilläts att gå i frö innan den kapades ner på hösten. Därför har vi i år haft stora problem med att gröngödslingen kommit tillbaka i många rabatter. Särskilt honungsörten finns överallt (tur den är vacker med sina lila, humledragande blommor...)


  • Vi elever står själva för skötsel av våra rabatter. Den 15 maj lämnade vi Norrviken för att gå ut på praktik, och många har inte varit där sedan dess pga tidsbrist eller för att de befinner sig geografiskt för långt bort. Därför växer ogräset ohämmat på sina ställen, och har helt trängt ut de direktsådda fröerna.


  • Vädrets makter har inte varit på vår sida. Det har varit svinkallt, värmebölja, torka och översvämning i omgångar. (Rabatterna 23, 25 och 27 stod under vatten en längre period vilket innebar att många plantor dog). Sniglarna på Norrviken rycker fram i arméer, trots snigelgift och att vi som är där tar kål på så många vi ser.

Jag tycker det har varit ett väldigt trevligt och lärorikt projekt. Besökarna på Norrviken har också uppskattat det och för första gången inte bara passerat rakt igenom päronallén mot Villa Abelin, utan faktiskt stannat upp på vägen och njutit av blomprakten. Men om man ska göra detta med nästa kull elever (de som börjar i höst) bör man ta lärdom av årets misstag och ha en bättre framförhållning.

Det finns en oskriven lag om att man inte ska gå tillbaka och ändra i befintliga blogginlägg. Men det kommer jag att göra! Många av växterna har inte hunnit börja blomma än, så v30 kommer jag att gå en ny runda med kameran och komplettera inläggen med nytagna bilder.

Så sätt nu igång att rösta! Tycker ni att bilderna inte ger en helt klar uppfattning får ni gärna åka till Norrviken och bese rabatterna på plats.

Min rabatt finns förstås med också. Jag blir jätteglad om ni röstar på den - men jag hoppas då att ni gör det för att den är bra, och inte bara för att det är min....

6 kommentarer:

  1. Jag tycker ni har lyckats bra trots att så mycket har varit emot er och jag ska sätta mig och titta noggrant på alla miniträdgårdar och rösta när jag får bättre med tid. Jag besökte ju Norrvikens trädgårdar då ni just höll på att färdigställa rabatterna och det är synd att jag inte kan se dem på plats nu men med hjälp av dina bilder ska jag nog hitta en favorit. Bra jobb du gjort med inläggen måste jag säga! Ha en fortsatt skön sommar...nu ska jag åka till Bellmanmuseets trädgård på Långholmen och fota lite.

    SvaraRadera
  2. Halloj, jag lägger min röst på nummer 15.

    SvaraRadera
  3. Jag röstar på nr 21.
    Härliga Midsommarblommor

    SvaraRadera
  4. Jag röstar på nr 9 - SKIR MORGONSTUND !
    För mig återger den intensivt min uppväxts stilla morgnar , då solen strilade mjukt över blommornas milda färger. Den ger mig många ljusa tankar..

    En mormor

    SvaraRadera
  5. Jag röstar på nr 9 - SKIR MORGONSTUND !
    För mig återger den intensivt min uppväxts stilla morgnar, då solen strilade mjukt över blommornas milda färger.
    Den ger mig många ljusa tankar...

    SvaraRadera
  6. Hej, jag lägger min röst på nr. 9 en skön färg prakt. Ni håller en hög och kreativ nivå. Roligt att se kosmos blomma.
    Kram
    Mikael

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)