fredag 12 september 2008

Hortikultur - morfologi och taxonomi

Första provet!

Som jag har fasat för det... Pluggat dag och natt känns det som, vaknat mitt i natten och funderat på om tuvrör heter Agastache eller var det kanske Aconitum..? Har varit rädd för upplägget på provet - tänk om vi bara får några växtdelar att titta på? Inte har vi hunnit lära oss alla bladformer än! Men tack och lov kommer det stora bilder på varje blomma (i de fall de har blommor), så då är det inte alltför svårt att klämma ur sig släkt-, art-, sort- och svenskt namn. Av 21 möjliga tror jag att jag har i alla fall 20 rätt. Men det är inte alla det har gått så bra för. Några är bergsäkra på att de har mindre än hälften rätt. Jag vet att alla har pluggat lika mycket som jag, så det är verkligen synd om dem. Men det är förstås en del som envisas med att viska med varandra hela tiden, och det är klart att de missar en del info då.

Det där har jag undrat en del över - om man är på en föreläsning vill man väl lyssna på föreläsaren? Om man tycker att ens egna tankar och ideer är viktigare borde man ju inte ens vara där - eller kanske själva hålla i föreläsningen? Det är brist på respekt mot föreläsaren att tjattra nonstop, det är brist på respekt mot kamraterna som inte hör pga allt tissel och tassel (och ibland högt prat). Och som sagt - man missar en hel del när man pratar istället för att lyssna... "Vi har fått två öron och en mun för att vi ska lyssna dubbelt så mycket som vi pratar." Hade nog inte skadat om en del tänkte på det...

Efter provet ger vi oss genast på nästa omgång växter. De här verkar vara lätta - Iris, Hosta, Geranium... Lätt som en plätt! Eller kanske inte.... Elände när man lärt sig en del växtnamn och de sedan byter! Kärleksört har bytt från Sedum till Hylotelephium, och löjtnantshjärta som hette Dicentra heter numera Lamprocapnos. De har ju knappast bytt till lättare namn, och när t o m läraren har svårt att komma ihåg de nya blir det ganska rörigt...

Efter lunch ger vi oss på de tunga grejorna: Växternas morfologi och taxonomi. För den som inte begriper nåt kan jag meddela att morfologi är läran om det yttre utseendet, medan taxonomi är läran om gruppering av växter. Vi börjar redan på DNA-nivå... Massor med vetenskapliga beteckningar och det blir fort fullklottrat i blocket. Det tar inte lång tid förrän även huvudet känns väldigt fullt.

Vi avslutar dagen med en perennavandring inne på Norrviken. Så underbart att ha en sådan skolsal precis utanför dörren! De flesta av växterna på vår lista finns där, många blommar fortfarande. Och det är så skönt att komma ut i luften och få röra lite på sig. Efter en kall och ruggig dag igår har sommaren kommit tillbaka - solen skiner och det är riktigt varmt. Underbart!

Imorgon fredag är vi lediga! Eller ja, lediga och lediga... Vi har fått en mängd arbetsuppgifter som ska vara klara på måndag. Jag har googlat som en tokig på nätet men inte hittat särskilt mycket användbart, så det får nog bli biblioteket imorgon. Men det blir nyttigt. Och det är bra med en dag när man kan hinna samla ihop sig själv lite igen. Livet är ju väldigt annorlunda nu mot när man satt på jobbet för två veckor sen..

Men det är faktiskt ännu roligare än jag trodde att vara igång med pluggandet igen!



************************
Kommentar i förra bloggen:





Redan prov, men visst är det roligare än ett matteprov? Kul att det gick bra för dig. Visst är det som du säger om att viska på lektionerna. Det har jag alltid sagt till mina barn, se till att hänga med på lektionerna!!! Det låter så kul med din utbildning och lite avis är jag att det inte finns något sådant här i närheten. Ha det så gott i helgen.
/Anette
Mammanette - 07:40 - 2008-09-12


Taxonomi, morfologi å herrejemine! Jag som tycker att jag är jätteduktig om jag lyckas häva ur mig något på latin ibland!!!
/Ruben
molleblogg - 08:30 - 2008-09-12


Vad skönt att det gick bra på provet! Grattis! Oj vilka svåra ord du får lära dig...tax nånting och mor nånting.....du ser jag kommer inte ens ihåg orden :) Ha en skön helg nu! Kram!
Irene
IreneL - 15:58 - 2008-09-12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)