onsdag 3 september 2008

Äntligen igång!

Andra skoldagen ägnas åt diverse lära-känna-varandra-övningar och mer info. Vi får börja med att lägga ett jättepussel på 4x4m. Vi klarar det faktiskt på 30 min, utan att det blir slagsmål, och utan att nån bara står bredvid och tittar på. Det märks att alla är taggade och verkligen vill göra det mesta möjliga av detta. Och vi har förstås tur med vädret...


Sedan blir det mer info, och mer info, och mer info. Huvudet är som en spärrballong när man kommer hem. Det går över huvud taget inte att tänka. Jag stupar i säng vid 22, slocknar som en sten - och vaknar sedan vid 01.30. Fortfarande så totalt utmattad och trött - men hjärnan har råkat fullkomligt i spinn. Det blir ingen mer ordentlig sömn den natten även om jag verkligen försöker. Det går helt enkelt inte att få stopp på alla tankarna som snurrar i huvudet.

Dag3. Idag blir allt bättre. Hela förmiddagen ägnaes åt att bekanta sig med Norrvikens Trädgårdar, som ju kommer att vara vår skolsal de närmaste två åren. Vi får en rejäl rundvandring i parken, och jag som ju varit där på besök så många gånger tidigare upptäcker platser som jag inte visste fanns. Vi får också lära oss om parkens historia. Norrvikens Trädgårdar anlades ju av Rudolf Abelin för ca 100 år sedan, och har varit med om mycket sedan dess. Mer info finns i länken här bredvid. Rudolf presenterades som "nördarnas nörd bland trädgårdsnördar". Tydligen la han hellre pengarna på nya växter än mat till barnen. (Hoppsan tänker jag, jag är alltså också en trädgårdsnörd. Det är väl ganska så många växter som köpts in för pengar som absolut inte varit menade för just det ändamålet - även om barnen kanske inte behövt svälta för det.)

Parken har haft både glansdagar och mycket sämre tider. För tillfället är den ganska förfallen och igenväxt, även om man påbörjat en upprustning. Klassen som började den här utbildningen förra året har gjort ett jättejobb, och det kommer vi också att få göra. Visst, vi utnyttjas som arbetskraft, men samtidigt lär vi oss så mycket av att göra något konkret och bestående. Det är inte som en vanlig skola där man "hittar på" uppgifter för att hålla igång eleverna, här är det snarare tvärtom. Och det känns ju bra att veta att man kan göra nytta samtidigt som man själv lär sig mycket på kuppen.

På eftermiddagen kommer vi till slut igång med riktiga lektioner - idag är det växtkännedom. Vi får en lista på ett antal växter vi ska kunna både svenska och vetenskapliga namn på tills på torsdag nästa vecka, och som hjälp till det ska hela morgondagen ägnas åt studiebesök bl a på SLU i Alnarp. Det känns jättebra att äntligen ha kommit igång!

Nu börjar man också lära känna varandra. Jag kan nog namnen på åtminstone hälften av klassen, jag vet var toan är, vi har organiserat en kökslista... Alltså behöver man inte längre fundera på sådant "ovidkommande" utan kan koncentrera sig på det väsentliga.


Redan har vissa typer utkristalliserat sig. I varje grupp finns det alltid 1 eller kanske 2 personer som alltid måste fråga om allting och så är det här också. Det är för det mesta ok, frågan de ställer är kanske samma som jag har funderat på (men inte hunnit ställa). Några har en komplett utrustning med det senaste av det senaste - andra nöjer sig med en vanlig blyertspenna och ett enkelt anteckningsblock. De flesta av oss kommer från närområdet Helsingborg/Ängelholm/Båstad/Halmstad men det finns en del som har så långt att åka att de skaffat boende i närheten. Vi har blivit uppdelade i grupper efter geografin, och det tycker jag är mycket vettigt. Det blir lättare att jobba om vi enkelt kan åka till varandra och inte vara tvungna att åka in till skolan när vi jobbar med projekt.

Angående växtnamnen går vi igenom hur de är uppbyggda - vetenskapliga (ej latinska!) namn och svenska, släktnamn och artepitet, x står för korsning, ändelsen ...ceae står för familj osv.
Det är väldigt intressant och mycket lättare att lära sig namnen när man förstår vad de betyder. Så nu ska jag ägna resten av kvällen åt min lista (känns lite som när man pluggade glosor en gång i världen). Och sen ska väskan packas med matsäck och regnkläder till morgondagens studierresa.

Och kameran förstås! =)

************************
Kommentar i förra bloggen:


Detär väl jättebra att utbildningen hålls i parken och att ni får jobba praktiskt i den. Det är ju synd om den ska förfalla. Det ligger ju så vackert!
/Anette
Mammanette - 20:01 - 2008-09-03


TAck för jag får följa med dej,,alltså här i bloggen,,har en dröm att få gå den utbildningen,, men har ju ett bra jobb, och det kostar för mycket,,och mina tre barn behöver mej här hemma...här var alla min mans argument ,, Kan väl säga att det får stanna vid en dröm för mej,, men det är helt kul att få följa dej,,ser fram emot det med spänning. Lycka till =)
Monica
Jakob - 20:07 - 2008-09-03


Förstår att detär många tankar som snurrar...inte lätt att sova då. Vad kul det är att få följa dig i din utbildnig! Ha det bra! Kram!
/ Irene
IreneL - 20:29 - 2008-09-03


Tjena tjena!!!!Nu kom jag på vem du är!!! Tror jag iallafall....visst är du HelenJ på Odla??? Va skojjigt isåfall.....för då chattade vi igår kväll!!! Hihi!!
//Helén
lamas - 22:32 - 2008-09-03

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)