måndag 7 december 2009

Det börjar dra ihop sig....

Bilderna i detta inlägget är tagna den 5 november. Jag har tyvärr inte haft tillfälle att fota några bilder den senaste tiden, och jag vet inte hur det blir framöver eftersom vi inte ska vara mer på Norrviken som det ser ut nu.



Tentasäsongen är över, tack och lov. Tre tentor på en vecka är mastigt för vem som helst, och till slut kändes det som om man inte gjorde annat än pluggade, dygnet runt. Vi har inte fått tillbaka tentorna för anläggning och småskalig ekologisk odling än, men jag hoppas att det gått bra, trots allt.




Nu är det bara två veckor kvar till jul, och den tiden ägnas dels åt ledarskap och etik, dels miljöfrågor och lagkrav. Helena Karlén, hortonom från Alnarp som vi hade förra vintern i kursen om inomhusväxter, är tillbaka igen. Det är vi verkligen inte ledsna för! Hon är både rolig och smart och engagerad - dessutom har hon med sig en kollega som är lika duktig. Klara Löfkvist är hortonom och rådgivare på Hushållningssällskapet. Inte nog med att hon är påläst och duktig - hon bjuder också på rena teaterföreställningen med sina minspel och gester. =)




Sedan blir det ett efterlängtat och välförtjänt jullov! Inte förrän den 11 januari ska vi vara tillbaka i skolan, förutom en halvdag veckan före då vi har vår sista lektion i retorik.

Faktum är att det inte är så mycket kvar alls längre. Efter jullovet hinner vi gå en vecka i skolan innan det är dags för vinterpraktiken v 3-5. När vi kommer tillbaka från den är det dags för vårt stora projektarbete - vi ska få oss tilldelade fem olika projekt i Ängelholms kommun (ev äldreboende?) där vi ska rita om utemiljön. Då kommer vi att få nytta av alla kurser vi läst hittills, och även de pågående inom anläggning (projektering) och människor och trädgårdar. Det ska bli jättekul! Blir det bra (och det hoppas vi) kommer våra förslag att bli verklighet (ifall det finns pengar, förstås...).

Projektet varar ända fram tills vi går ut på nästa praktikperiod v 13. Det blir den sista praktiken, och vi får välja fritt vilken praktikplats vi vill vara på. Själv har jag inte riktigt bestämt mig än, men det lutar åt att jag fortsätter med anläggning lite till. Nån gång under våren ska vi dessutom klämma in en motorsågskurs (det är inte skolan som anordnar den, så vi får göra det på ledig tid), och den ser jag fram emot! =)





Efter praktiken har vi bara en enda vecka kvar i skolan! Ja, faktiskt inte ens det, idag fick vi av en slump veta att examensdagen är flyttad från den 17 till den 12 maj. Så nu känns det som om nedräkningen börjat och paniken börjar lura - hur ska vi hinna?!....





6 kommentarer:

  1. Så skönt att det är lite mindre råplugg en tid... då kanske även du kan få lite julefrid.
    Men jag kommer sakna alla fina bilder från Norrviken!
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Det där trädet är underbart vackert, både med och utan löv. Tänk att ha en så stor trädgård så man kunde ha något sådant i sin trädgård. Skall bara bli lite mer berömd som fotograf sedan köper jag Norrviken.

    Ja bara fram till 12 maj, tiden springer iväg.
    Hur går det med firman, ligger den nere lite nu i vinter tid?
    Har det blivit lite frö från Impecta i år eller ligger du lågt ...hihih

    Stor kram till dig, MB
    Ps. tack för grattiset.

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om din utveckling - snart färdig nu! =)

    SvaraRadera
  4. Du har verkligen fångat höstens skönhet! Trädet med den gröna mossan och de röda löven är perfekta kontraster!
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  5. These are awesome photos! The last is my favorite. It sounds like you have been very busy!

    SvaraRadera
  6. JA det är kul att följa din utbildning,,det är spännande varje gång jag hittar in till dej och nu har jag fattat hur jag skulle klicka för att vara en följare,,,ska bara se om jag kanfå in dej i min högerspalt på min blogg så jag ser då du skriver nytt,,
    Härliga bilder på träden,,sådana skulle jag kunna ha i min trädgård,,jag ska ha lite träd som är lite annorlunda så jag ska nästa höst tänka till,,ska granska din blogg för jag gissar att där finns fina tips,,
    HA en riktigt God jul och lite paus från pluggandet det behöver du nog för lie julefrid.
    MVh Monica på Pepparbacken

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)