söndag 7 mars 2010

Lägesrapport - två veckor kvar till sista LIAn


Snön har verkligen gått hårt åt Norrviken i vinter. Den här ädelcypressen lutade betänkligt redan i somras, men nu har den tydligen fått nog. 

 
 Och det stora växthuset har inte bara fått krossade rutor, utan blivit helt ihoptryckt av snöns tyngd. Men vad jag förstår ska det bli lagat i vår.


 Projektet börjar gå in i slutfasen. Vi åkte ut till området igen häromdagen för att kolla in lite detaljer och nu när snön har börjat smälta bort upptäckte vi en massa vi inte ens sett tidigare. Som här, där vi tänkt lägga en boulebana. Det är ju en meters höjdskillnad från ena änden till den andra. Ojdå, vi måste tydligen mäta ut höjder innan vi kan börja med ritningarna.


 

Karaktärsplanen är nu helt klar. Vi har lyxen att ha en tjej i gruppen som är proffs på att rita, så det är hon som har fått det uppdraget. Här ses en liten detalj av den stora planen. OBS - färgerna har blivit lite konstiga vid fotograferingen....
Om bara två veckor ska allting vara klart - alla ritningar, anvisningar, växtlistor mm. Dessutom ska vi förbereda en stor presentation som ska hållas för allmänheten i Bibliotekets hörsal (Ängelholm). Det känns som om det börjar bli väldigt tajt om tiden - och dessutom kommer jag som projektledare att vara borta en del från grupparbetena. Det känns inte bra, men det är inget att göra något åt. Nu måste man ju börja tänka på sin egen framtid också.

 


Jag åkte ner till Malmömässan igår och satt då i ett givande möte med Flisby i deras monter. Vi i gruppen kände oss nämligen lite osäkra på vad vi skulle använda för typ av sten till de hårdgjorda ytorna. Jag fick ett stenprov med mig hem - det var inte jättekul att dra omkring på en 4 kilos sten genom hela mässan (jag hade ju lite annat också att bära på...) men jag är glad att jag lyckades övertyga dem om att inte ge mig det ursprungliga skifferblocket som var minst dubbelt så stort!


På mässan hittade jag också ettorna i en jättefin monter. Precis som vi fick de bryta sin LIA-period för att stå på mässa istället, men de hade ändå lite bättre förutsättningar än vi fick i fjol. Förutom att det bara var 13 grader i mässhallen där de stod var det ett bra läge på montern, och både lotter, växter och böcker sålde bra. Dessutom sålde de sig själva - "rent-a-student" var en himla bra idé. =)  Det blir nog ett bra bidrag till Englandsresan i höst!


 

Det läckra trycket på deras tröjor kunde ingen missa.

 

Och den fantastiska loggan som en av killarna i klassen har skapat är väl bara toppen! 


I löv NT!!!!

2 kommentarer:

  1. Jo du, det är nog en hel del som döljs i snön.... Tur ni åkte dit!
    Tänk det skulle inte va dumt... o kunna hyra en elev! Vad kostar det?
    O loggan är ju hur snygg som helst, får vi knycka den till bloggarna?
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Nina - loggan valsar redan runt på Facebook. Jag tror det är ok att använda den, men skriv att den kommer från en av eleverna på utbildningen.
    Vad gäller uthyrningen så gjorde den succé, och alla de 20 platserna gick som smör. Läs mer i Biancas blogg (du hittar den i min högerspalt).
    /Helen

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)