tisdag 19 januari 2010

LIA - Gatuförvaltningen Örkelljunga


Jag är nu ute på min sjunde praktikplats under utbildningstiden. Det är väldigt intressant att vara på så många olika typer av företag - särskilt när man studerar ledarskap.... Den här gången praktiserar jag på hemmakommunens  Gata-Parkförvaltning. Temat för den här perioden är dels ledarskap, dels miljö, men som vanligt får vi prova på allt möjligt annat också. Hittills har jag redan hunnit med att skicka ut offertförfrågningar på sommarblommor, beställa speciella "blomträd", sitta med på avdelningsmöte och mycket mer. Men mitt huvudprojekt de här veckorna är att göra en skötselplan åt kommunen. Det kommer jag inte att hinna bli klar med på tre veckor (dessutom är det lite fel årstid - jag ser inte ens vilka växter som döljer sig under snön) så förmodligen får jag fortsätta med det projektet även efter praktiken. Det ska bli kul!

 

Idag gick jag en runda med kameran för att ta lite bilder till skötselmanualen, men istället fick jag syn på ett antal träd som inte mår så bra. Den här lönnen till exempel - rena vandaldådet! Men den står på privat mark, så det är inte kommunen som är skyldiga till detta.
 

Den här lönnen står dock på ett av kommunens torg. Det är väldigt tydligt att den inte mår bra (och det gör inte de övriga på torget heller). Jag tror det beror på långvarig felaktig beskärning i kombination med att träden blir påkörda hela tiden av snöröjningsfordon, sopmaskiner mm. De borde tas bort helt och hållet.


 

När centrum gjordes om för ca 8 år sedan planterades väldigt många nya träd. Naturligtvis satsade man på bra uppbindning för att de skulle få en god start. Men antingen glömdes de bort, eller är det ingen som vet att uppbindningarna max ska sitta i två år. Jag hittade ett flertal exempel på band som gjorde mer skada än nytta.

När jag kom tillbaka med kameran full med exempel på sådant som behöver  åtgärdas blev min handledare jätteglad. Han visste inte ens om problemen förrän jag visade honom bilderna. Redan denna veckan kommer förmodligen bindningarna att åtgärdas - och jag har fått i uppdrag att försöka hitta fler problem. Det känns väldigt bra att de både lyssnar på mig och faktiskt har glädje av mina kunskaper.
Det tycks bli en rolig och intressant praktikperiod!


5 kommentarer:

  1. O så måste det väl vara extra kul o få göra lite `hemmave´ där du kan glädjas åt resultatet i åratal sen. Ska bli kul o få komma ner på bloggträffen o kolla in Örkelljunga irl....
    Har bokat en campingstuga för x o dotera o mig, vi har en bädd över om nån vill va med o dela.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Kul att du är hos Örkelljunga kommun. där var jag själv hösten 2008 och hjälpte dom med att kalkylera arbetsbehovet på parksidan. Jätteduktig kille som ledare för gröngruppen.
    hoppas du får en kanonbra praktik
    många hälsningar
    claes-anders

    SvaraRadera
  3. Stackars träd säger jag. Jag lider med dom.

    SvaraRadera
  4. Vad mycket kul och intressant du får vara med om.
    Det lär nog bli en hel del jobbhos mig iår så jag hoppas att du ´kommer att ha lite tid över.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Hej där!
    Mycket bra inlägg du haft om misskötsel av träd!

    Visst blir man alldeles tokig av allt som kommunerna gör och aldrig följer upp... så mycket skattepengar bortkastade.
    Varför? kan man undra... Finns det ingen samordning?
    Och ofta tror jag att privata fastighetsägare gör så som de ser att kommunen gör i fråga om beskärning mm, och då blir det ofta fel där också... Suck.
    Tack!
    Hillevissan

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)