tisdag 24 november 2009

Utmärkelse och vinst - och tentaplugg.....

 


I lördags fick jag en riktigt glad överraskning! Bilden som jag tagit på spegeldammen på Norrviken kom på fjärde plats av 54 deltagare i Slottsträdgårdsmästarens fototävling. Jag kan inte helt ta åt mig äran själv - hade jag inte fått möjligheten att tillbringa så mycket tid på Norrviken hade jag ju inte kunnat ta bilden.... Tack alla som röstat på min bild!



Ett annat roligt litet mellanspel i allt tentapluggande - jag har fått en utmärkelse! Tack snälla Nina! Hon har gett utmärkelser till bloggar som hon tycker fler ska hitta till, och det tar jag som ett gott beröm.





För övrigt är inte mycket att rapportera om. De senaste dagarna har jag tillbringat i soffan eller vid datorn (och ofta kombinerat de två) med att plugga, plugga, plugga. Det är så ögonen går i kors ibland.... (Och man smiter iväg och putsar fönster eller gör något annat som man absolut inte skulle ha gjort annars...)
Tentan i Anläggning vi skulle haft imorgon är pga sjukdom uppskjuten till på fredag. Boken vi har fått att läsa in är mer eller mindre obegriplig (inte ens skriven på korrekt svenska), så jag har mest pluggat in våra anteckningar och de stenciler vi har fått. Sen får man väl använda sitt sunda förnuft för resten. På torsdag ska vi tenta av 18 olika ogräs, och jämfört med de 167 träden och buskarna vi hade för någon månad sedan är detta piece of cake.  =)





Betydligt värre är det med "Småskalig ekologisk odling", ett ämne som vi läste till 95% klart innan vi gick ut på praktik i maj, men som vi av tidsbrist inte ska tenta av förrän på fredag i nästa vecka. Förutom våra totalt bortglömda anteckningar har vi en tjock pärm från Jordbruksverket som vi ska läsa in. Den har jag nu äntligen lyckats ta mig igenom en gång, men att plugga in den känns helt omöjligt. Däremot är den nog guld värd om man är intresserad av att starta en ekologisk odling, som uppslagsbok och checklista. Jag nöjer mig med anteckningarna där med.... Men det finns en bra bok, som visserligen inte står på vår litteraturlista men som ändå kan rekommenderas, och det är "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson. En riktig tegelsten, men lättläst, med massor med fina bilder och lättförståeliga förklaringar. Jag köpte min på bokrean i vintras för ett riktigt bra pris. Jag tror att om det är något som kan rädda mig från en omtenta i det här ämnet är det den....



Bilden är tagen i den engelska rehabträdgården Thrive Trunkwell



När den här tentaperioden är över ska vi framför allt ägna oss åt ämnen som kanske inte är så trädgårdsinriktade men nog så viktiga ändå. Det blir både Miljöledarskap och lagkrav, Retorik, Ledarskap och Etik innan vi går ut på nästa praktik vecka 3. Ja, och så förstås Människor och trädgårdar - ett högaktuellt och mycket intressant ämne. Vi har förresten en litteraturuppgift som ska vara inlämnad på onsdag och som jag inte ens börjat på än. Jag kanske skulle göra det istället för att sitta här och blogga....

3 kommentarer:

  1. Oj, det låter som om du har "häcken full" =) Men jag hoppas det går bra för dig. Lenas bok är super! Jag hara också fyndat den på bokrean (fast min är nog lite äldre) och faktiskt läst den från pärm till pärm. Mycket intressant och lärorikt. Ang. tusen trädgårdar så får jag nog gå en kurs i tro-på-det-du gör först. Självförtroendet är det i vanliga fall inget som helst fel på, men när det kommer till trädgården och att visa den för andra...

    Ha det gott, jag håller tummarna för din tenta / kram gittan

    SvaraRadera
  2. Plugga du.... blogga kan du göra på jullovet ;-)
    Omtentor är inte kul.....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  3. Bilden är jättefin, liksom bilden från förra inlägget med bordet!
    Karin

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)