lördag 12 september 2009

Trädgårdens Dag på Växtia

Man tager en tall, ger sig på den med sekatören och ger den en pudelklippning - och vips har man en bonsai modell större! Jag tror jag ska ge mig ut i skogen och leta tallar och öva lite...
.
Den här veckan har jag mest varit i butiken och förberett inför Trädgårdens Dag, som firas imorgon söndag 13 september. De flesta plantskolor här i trakten har olika jippon, och det ska förstås även Växtia.
 
Vi har gjort en massa olika exponeringar, tagit emot sändning efter sändning med nya spännande plantor, och så har jag förstås tillbringat en hel del tid med att rensa ogräs i perennkrukorna. Men det är faktiskt helt ok, det är bara ett brätte av varje sort, ogräsen är rejält stora och lätta att få bort - och så passar jag förstås på att specialstudera växterna. Här finns många spännande arter - vad sägs om hjälmkobrakalla, bergingefära (en orkidé), variegerad palmlilja, skunkkalla, varigerad krypblågull, brokbladig persicaria, pagodblomma, skallerormsmartorn och många fler. Flertalet av de här är i viloperiod nu så det syns inte mycket i krukorna, så istället har jag skrivit upp namnet och googlat på dem hemma. Och jag vill ha allihop! =)
  
Det finns också en massa nya läckra sorter av barrträd, framför allt olika dvärgädelcypresser. Bra att veta nu när jag ritar trädgårdar...
Lite inspirationskrukor har vi gjort. Det är svårt att fota i skarpt morgonljus, men jag hoppas det går att se ändå. Den här har en stomme av smällspirea 'Diablo' och en liten ädelcypress. Till det har jag satt gula strålrudbeckior, limegula penningblad och en mörkröd alunrot.
Och i den här krukan har jag en Ilex (järnek), några murgrönor, en solanum med röda frukter, peppar med gulröda frukter och så några gula krysantemum. 
När Sofie, som jobbar där, såg mina krukor sa hon: "Ja, det syns att du är trädgårdsintresserad. Vem skulle annars kommit på att göra en höstkruka med en stor järnek eller smällspirea i?"
För mig är det självklart att jobba mer med buskar och perenner än annueller, men så är det förstås inte för "Svensson". Jag har iaf lyckats sälja in idén till en kund idag, hon köpte också en Ilex till en stor kruka! =)
Här ska det bli workshop imorgon. Växterna står redo i långa rader...
... jord och krukor är framplockade...
... och igår gjorde vi några inspirationsexemplar.
Idag fick jag göra fler, eftersom de vi redan hade gjort blev sålda! =)
Det här lilla landskapet tycker jag blev fint.
Och jag skulle kunna tänka mig att byta plats med tomten... (Efter att ha praktik hela dagarna, jobba med min firma nästan alla kvällar och helger, och numera även jobba extra på Växtia, är jag trött för jämnan.)
.
Har ni inget bättre för er imorgon och inte bor alltför långt bort så ta er till Växtia i Markaryd (skyltat från E4:an avfart 75). Här finns nya fräscha växter, bra erbjudanden, workshop, föreläsning, tipspromenad, korv och kaffe - och så finns ju jag på plats dessutom! =)
.
Jag är medveten om att detta är reklam - men det har jag ju gjort ända sedan jag började blogga om utbildningen. Framför allt Norrviken men även varje LIA-plats får sin beskärda del av uppmärksamhet - positiv såväl som negativ. Och det är ju min blogg så det är jag som bestämmer =)

1 kommentar:

  1. Snygga planteringar...och kul att de blev sålda trots bskarna..hehe
    Tror nog jag ska försöka tillbringa nån LIA på en handelsträdgård

    Jag har en tjej i klassen som hade kommit in på utbildningen på Norrviken också men hon bestämde sig för att gå här...men nu ångrar hon sig allt..
    Skolmiljön här är ju inte alls lika intressant som eran..
    Jag kan förresten inte gå in på Gröna funderingar alls längre...datorn stänger av sig så fort jag försöker :0( Undrar lite varför..men det vet nog inte du heller iofs..hehe
    Ha det gott
    /Tesa

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)