söndag 12 april 2009

Lite om våra projekt på Norrviken i vår

Idag tänkte jag visa lite av det vi håller på med nu ute i trädgårdarna. Det är bråttom, eftersom parken öppnar 1 maj, och redan nu har besökarna börjat komma! Och den 15 maj går vi ut på LIA och kommer alltså inte att vara kvar (utom de som gör sin praktik på Norrviken förstås), så tills dess måste vi vara klara!




Dammarna ska rensas från sediment, vissna löv och annat gojs. Ser ni att den biten av gången som vi höll på med är klar! Nu fortsätter vi neråt genom Japanska - vattnet spolade bort mycket av gången hela vägen ner.




Gången genom Kungens ravin är också påverkad av vattnets väg. Den ska vi återställa så man kan gå här utan att riskera att bli blöt om fötterna. Bäcken måste också rensas från löv.





I ravinen har man byggt upp rhododendronplanteringarna med torvblock. De har nu vittrat bort så armeringspinnarna syns. Det kommer vi förstås att åtgärda!



Gruppen som jobbar med grönsakslandet lägger ner ett jättejobb som synes. Här ska det odlas ekologiskt, och mycket kommer att gå raka vägen in till köket och krögaren Tobias Millqvist på Era 10:3, som ju driver resturangen i år. En del av överskottet kommer kanske också att kunna säljas till besökarna. Det ska bli roligt att följa vad som händer här! Kommer t ex fårullen att göra någon nytta?


Vi har en växthusgrupp också. De ska driva fram det som senare ska planteras ut i bl a grönsakslandet. De här två växthusen är enbart för produktion, och inte öppna för besökare. Tyvärr är de egentligen i minsta laget för allt som ska drivas fram.



Här frodas det i växthusen. Närmast i bild basilika. Den ska användas i nästa växthus....


...nämligen detta. Med torvblocken ska det byggas upp odlingsytor runt om. Här ska odlas så många olika sorters tomater som man kan få tag i (= ganska många!), och som undervegetation ska det växa basilika av olika sorter. Några sittplatser ska placeras ut, för detta växthuset kommer att vara öppet för besökare.




På Norrviken vill vi slå ett slag för
Mästarrabatterna, och har därför byggt upp alla som hittills gjorts. De ligger på höger sida när man närmar sig Barockträdgården från entrén, mittemot Körsbärsträdgården. De tre äldsta är samtliga anlagda under förra våren, och har inte hunnit etablera sig så mycket än. Hmm, lite vårstädning behövs visst....




Mästarrabatten 2007 - Friväxande häckbuskage

Näten, som skyddat mot kaniner i vinter, kommer naturligtvis att tas bort.





Och här kommer då nästa att planteras nu i vår:
Mästarrabatten 2009 - Solbacken



Det här var bara ett litet smakprov - vi har många mer projekt på gång! Det är så himla roligt att jobba med dem att vi kollektivt suckar varenda gång vi måste in och lyssna på en föreläsning. Men, det är ju viktigt det också. Nästa vecka är en ren teorivecka - jag hoppas det regnar varenda dag mellan 9 och 4, för annars kommer vi inte att kunna koncentrera oss!

Vill du få veta när jag har gjort ett nytt inlägg här? Bästa sättet är att prenumerera på
Bloglovin. Då får du ett mail så fort jag lagt in nåt nytt. Men det går förstås också bra att gå in varje dag och kolla, som jag vet många gör - eller ha min blogg som startsida!



************************
Kommentar i förra bloggen:



Känner ett visst styng av avund när jag ser bilderna :-) Tänk så roligt att få hålla på med allt det där :-) Hoppas nu bara ni får vädret med er, annars är det inte lika kul längre :-)
Christer.
**************************************************************
Vi har bra regnkläder, så det funkar ändå. Men visst är det roligare när solen skiner!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-12 klockan 12:47
Christer - 12:04 - 2009-04-12


Tack för välkomnandet Kul att det första man gör är att träffa på folk "himmifrå". Vi har vårt hus och trädgård i Eljalt Röke.
/ Ola
**************************************************************
Men så trevligt! Där passerar jag ju igenom ganska ofta - måste komma och hälsa på nån gång!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-12 klockan 12:48
Ola - 12:04 - 2009-04-12


RSS Det går även att följa bloggen via RSS i t.ex. Google Reader. Adressen är http://www.tradgardsblogg.se/rss.php?w=helenjs Tyvärr stödjer inte Trädgårdsblogg det fullt ut så radbrytningar och foton missas. Därför brukar jag alltid klicka mig vidare direkt till hemsidan i stället. **************************************************************
Precis, feeds funkar inte riktigt här på Trädgårdsblogg, så därför tog jag inte upp det. Men du har rätt, det är också ett sätt. "Alla sätt är bra utom de dåliga" =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-12 klockan 12:49
Stekspaden - 12:17 - 2009-04-12


Varmt välkommen.Trädgård har vi bätte koll på än bloggandet, men kan väl lära. /Ola
Ola - 13:14 - 2009-04-12


oj vad mycket att stoppa fingrarna i..vilka projekt.., ska bli skojj att följa utvecklingen, ha det gott kram malin
malin72 - 15:33 - 2009-04-12


Oj ni verkarha fullt upp! Den verkar vara superkul din utbildning!! Ha en fortsatt skön påskhelg!
/ Irene
IreneL - 15:40 - 2009-04-12


Jag måste verkligen ta mej i kragen o åka dit i sommar. Och nu när du visar så mycket blir jag ännu mer nyfiken.
/Mia
knatten - 18:51 - 2009-04-12


Det ser ut.......som om det blir en massa kul att titta på i sommar. Tyvärr åker vi inte åt det hållet på vår lilla kombinerade semester/trädgårdsresa på sensommaren i år. Men man får väl se bilder hoppas jag!
/Susie
Stjarnarve - 09:36 - 2009-04-13


;)Glädjedödare, var du i min blogg... (gällande kvickroten - jag tackar för att du delar med dig av din kunskap!!) Men här var det ett glädjehöjande inlägg!! Tack för rundvisningen! Ha det gott!
x - 12:46 - 2009-04-14


öppettider Tänkte skriva ett inlägg och fråga när parken öppnar men det behövde jag inte nu när jag skrollade ner. Där är så himla vackert! Du måste ha en av världens bästa arbetsplatser (studeiplatser). Jag o sambon tänkte ta oss dit och göra ett besök. Alltid lika lyckat. Hur länge gör gourmetrestaurangen sitt erbjudande på tisdagar?
http://heltvanligtlv.blogspot.com
Anonym - 11:34 - 2009-04-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)