torsdag 6 november 2008

Retorik och ledarskap

Tisdag
Retorikseminarium – VAK-information.
Det här är dagen vi fasat för i nästan två månader…Vi ska hålla ett tal för varandra i gruppen, det ska vara informativt, max 7 minuter långt och innehålla ett antal VAK-inslag. VAK står för Visuellt (syn), Auditivt (hörsel) och Kinestetiskt (känsel) och syftar på diverse sinneseggande hjälpmedel. Själv tänker jag på det som VAKen – att man ska hålla folk alerta så de inte somnar under föreläsningen….
Vi har ägnat flera veckor åt att välja ämne, samla fakta, skriva ett tal med rätt disposition (inledning – information – avslutning), leta upp VAK-inslag, provläsa talet, korta ner det, läsa om det, korta ner det igen…. Vi har också träffats i gruppen och gett varandra respons, dvs gett negativ och positiv kritik. Hela helgen har ägnats åt att rabbla talet om och om igen (tänk att det ska vara så svårt att lära sig en text utantill – fastän man själv skrivit den!), och klockan 21 måndag kväll får jag dessutom kalla fötter om vårt OH-blad och bestämmer mig istället för att göra en helt ny PowerPoint-presentation. Gissa om man sover dåligt den natten…
Och nu är det då äntligen dags. Vi får framföra våra tal, vi får respons av både gruppen och läraren, och vi blir inspelade på video och får sedan se oss själva, hur vi rör oss, hur vi står och går, hur vi låter, mimik och kroppsspråk….

Det är bara att konstatera – det går bättre än väntat! Och faktiskt är det riktigt roligt…. Jag och Åsa har valt ämnet gödsel – vi vill informera om hur och när man ska gödsla och vilka olika typer av gödsel det finns. Från början hade vi fakta så vi kunde pratat i en timme minst, så det var ganska tufft att korta ner det till 7 min. Som VAK-inslag har vi dels mina PowerPoint-bilder som bakgrund, dels har vi små burkar med olika sorters gödsel som folk kan få se, lukta och känna på – Blåkorn, aska, fårskit, nässelvatten mm. Som tur är får vi ta vårt tal sist. Det där nässelvattnet är något av det mest vedervärdiga jag någonsin varit med om – när vi är klara med presentationen måste lokalen vädras. Jag avundas inte Åsa som haft det stående i sin källare. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om nässelvatten varit inblandat på något sätt när Lasarus återuppstod från de döda….

Vi får i alla fall bra kritik allihop – vi har bra röster, vi verkar väldigt säkra och trygga (det syns inte att knäna skakar), vi har gjort presentationerna spännande och informativa osv. Jag får höra att jag har lite dålig hållning, att jag måste räta på ryggen och stå stadigt på golvet. Det ser man också väldigt tydligt på videon sen – verkligen något att tänka på! Men dagen är mycket intressant och rolig, och grupperna har också valt skilda men intressanta ämnen att presentera, så även det är lärorikt. Vi får höra om färska kryddor, läkedomsväxter, kompost och orkidéer förutom vår gödsel då. Nu dröjer det några månader innan det är dags för nästa presentation – skönt….

Onsdag
Ledarskap – coaching
En helt annorlunda dag idag – vi får jobba med coaching. Vad är en coach, vad har den personen för uppgifter? Hur coachar man? Vi får lite olika verktyg att använda när det gäller coachens förhållningssätt: förtroende, aktivt lyssnande, neutralt förhållningssätt, guidning osv. Sedan får vi sitta och coacha varandra. Det går väldigt trögt i början, men sedan är det som om en ny värld öppnar sig. Att lyssna aktivt, att ställa frågor som gör att den som pratar gräver lite djupare i sig själv, att ta reda på vad personen verkligen vill/tycker/känner…. Det är så otroligt viktigt! Vi kan alla referera till tillfällen när vi haft en chef som definitivt borde fått lära sig om coachning. Vi ägnar hela dagen åt gruppövningar, och det som slår oss när vi sedan reflekterar över dagen är att vi dels lärt känna varandra i gruppen på ett helt annat sätt, dels att vi öppnat oss väldigt och fått ny insikt om oss själva också. Jag själv t ex som alltid ansett mig vara en tyst liten grå mus har nu upptäckt att jag faktiskt inte är så rädd längre, att jag minsann vågar stå upp och prata när jag har något att säga, att jag är ganska stark i mig själv – och jag får veta att det är så jag uppfattas av de andra också.
Det är en mycket nyttig och givande dag, men samtidigt otroligt energikrävande. Mina medpassagerare i bilen hem somnar ganska omgående…

Bilden nedan visar utsikten från Villa Abelin ner mot japanska trädgården och Laholmsbukten. Jag har tagit foton i ungefär samma vinkel tidigare, men jag kan inte låta bli att knäppa på nytt varje gång jag går förbi där. Färgerna är så otroliga nu, och om bara någon vecka kommer träden att stå helt kala….



Närbild på lönnen som syns till höger i bilden ovan
Acer palmatum 'Atropurpureum'





************************
Kommentar i förra bloggen:



Grattis att det gick så bra. jag är motsatsen till grå tyst mus. Men för mig hade det varit svårt åt andra hållet. Hur i all sin dag skall jag kunna korta det till 7 min och säga något vettigt?
MB
**************************************
Ja, först trodde vi att vi inte skulle lyckas fylla tiden - men sen var det ett elände att få det tillräckligt kort =).
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-05 klockan 15:05
Mariaberg - 20:52 - 2008-11-05


Åh..så mycket intressant att läsa i ditt inlägg idag! Jag kände nästan rampfebern så länge jag läste om ditt/ert retorik seminarium. Men visst är det en härlig känsla när allt är över och det lyckades fint och lite vägkost för nästa tillfälle. För vi blir ju aldrig färdiga ;) Aktivt lyssnande .- precis vad jag skall öva mig mera på. Tack för en trevlig läsning och fina bilder!
/Bea
*********************************
Ja, de här två dagarna har verkligen gjort underverk för självförtroende och självinsikt! Jag skulle kunna förflytta berg just nu! =)
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2008-11-05 klockan 15:19
Lavendel - 21:08 - 2008-11-05


Att stå och talainför andra kan vara oerhört påfrestande om man inte är van eller gillar det. Själv är jag en så kallad teaterapa :-) Älskar att synas och höras :-) Har fått gå liknande kurser när jag arbetade på Volvo och de är väldigt bra att få göra. Framförallt när man ser sig själv på videofilmen efteråt :-) Ledarskapskurser är också jätteroliga, fast själv har jag en tendens till att köra över folk istället för att leda dem :-)
Christer.
***********************************
Aha - du är alltså ett bra exempel på en chef som skulle behöva träna på coaching=). Det var faktiskt väldigt intressant och nyttigt - jag hoppas bara jag kan använda mina kunskaper när jag väl behöver dem i framtiden... (och jag är väldigt tacksam över att den videofilmen inte kommer att spridas...)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-07 klockan 12:29
Christer - 19:52 - 2008-11-06




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)